Bårdesø Vinlaugs Generalforsamling d. 4. april 2025


Dagsorden i henhold til vedtægternes §8:
1. Valg af dirigent
- Bestyrelsen foreslår Kjeld Hansen
2. Bestyrelsens beretning ved formanden Henrik Hjortebjerg
til godkendelse
3. Vinlaugets regnskab for regnskabsåret 2024 ved kassereren Stina Hilling
til godkendelse
4. Budget for det kommende år 2025 ved kassereren Stina Hilling
til godkendelse
5. Kontingentforøgelse – Bestyrelse foreslår forøgelse med 100 kr.
6. Behandling af indkomne forslag.
Forslag fra Teddy Borring, vedtægtsændring.
Tilføjelse til §6 Bestyrelse
” Bestyrelsen er bundet af det på generalforsamlingen fremlagte budget.
Dette kan dog fraviges med op til 20 % af de budgetterede udgifter i det
Indeværende år.
Fravigelse større end 20 % kræver vedtagelse på en ekstraordinær
generalforsamling. ”
7. Valg af bestyrelse:
Valg for en 2-årig periode
På valg: Næstformand: Christa Heegaard - genopstiller ikke
Kasserer: Stina Hilling - genopstiller
Sekretær: Mogens Rasmussen- genopstiller
8. Valg af 2 bestyrelses suppleanter for en 1-årig periode
9. Valg af Revisor og Revisorsuppleant for en 1-årig periode
10. Eventuelt



                             Referat fra generalforsamlingen.


1. Bestyrelsen foreslog Kjeld Hansen, der blev valgt
Referent er sekretær Mogens Rasmussen


2. Formandens årsberetning i Bårdesø Vinlaug 4. april 2025: Se nederst på siden.


3. Regnskabet blev forelagt af kasserer Stina Hilling og godkendt.


4. Budget blev ligeledes forelagt af kasserer Stina Hilling og godkendt.


5. Bestyrelse foreslog kontingentforøgelse på 100 kr. Det blev godkendt.


6. Forslag om vedtægtsændring fra Teddy Borring – blev nedstemt.


7. Valg af bestyrelse:
Næstformand: Henning Pedersen blev valgt.
Kasserer Stina Hilling og sekretær Mogens Rasmussen modtog genvalg.


8. Til bestyrelses suppleanter til en 1-årig periode blev valgt:
Yvonne Sørensen
Bestyrelse fik mandat til at finde den anden suppleant.
Det blev Helena Vesikari, som hermed fortsætter et år mere.


9. Til valg af Revisor modtog Annette Pedersen genvalg.
Bestyrelse fik mandat til at finde Revisorsuppleant.
Det blev Peter J. Bang, valgt for en 1-årig periode.


10. Eventuelt:
Der bliver produceret Flyers og nogle bliver lagt hos Cafè Rosengaard.
Nogle medlemmer havde oplevet dårlig vin i form af ubehagelig lugt, samt at
andre flasker var mousserende.
Bestyrelsen tager det op på næste bestyrelsesmøde og drøfter, hvordan vi får
renere flasker til dette års påfyldning.
Flere personer fra Vinlauget har set Gårdbutik, Bårdesøvej 56, med henblik på at
leje et rum ud mod vejen. Pris 10000,- kr. om året.
Bestyrelse spørger Allan Led, om vi kan vente til september 2026 med at leje
lokalet, da aftalte kontingentforøgelse først træder i kraft 2026.
Johnny Kristiansen tilbød et sponsorat på 5000,- kr. gældende fra 2026 til at
dække udgifter til leje.

Derefter afsluttede dirigenten generalforsamlingen, hvorefter vi nød et lille
traktement, vin og kaffe med tilbehør.


Mogens Rasmussen, Referent


Kjeld Hansen, Dirigent


                    Formandens beretning Bårdesø Vinlaug 2025

 

God aften og velkommen til Bårdesø Vinlaug ordinære generalforsamling.

Jeg starter med at se tilbage på det forgangne år.

Det har været et år hvor der har været stor deltagelse i vinmarken.

Stor ros til alle, det har været godt år på mange måder også socialt.

Grundet det gode vejr, har vi kunnet gennemføre uden aflysninger. Efter dagens arbejde med klipning, lugning, afbrænding m.v. er der afsluttet med et glas vin og nogle gange en ristet pølse.

Vin udbyttet er væsentligt mindre end forrige år. Det væsentlige er heller ikke kvantitet men kvalitet. Vi fik et større antal medlemmer i udvalget som har ansvaret for at druerne får den rette behandling fra plukning til flaske. Kvantiteten af vinene er usikker da den endnu ikke er kommet på flaske. Vi håber på det bedste. Der er helt klart konstateret ting nu fra 2023, som kan gøres bedre. En del skuelågsflasker er utætte og nogle flasker er eftergæret.

Årsagerne skal vi have løst.

Vi skal have lagt os i selen, for at få lavet en god vin.

Hvordan trives vi bedst som forening? Er alle medlemmer nok inddraget i det der foregår? Gør vi for lidt eller for meget ud af pasningen af vinmarken?

 

Ifølge vedtægterne §3    Formål.

Det er Bårdesø Vinlaugs formål at drive vingård på arealer forpagtet på Rosengårds jorde Bårdesøvej 38, samt at afholde arrangementer, der har relation til vin og vindyrkning.

 

Selv om vi opfylder vedtægterne er vi det så godt nok? Jeg opfordret til alle kommer med ønsker til hvad og hvordan foreningen trives bedst. Det kan gøres senere på aftenen under punktet eventuelt eller på et tidspunkt til en af os i bestyrelsen.

 

Ser vi på den kommende sæson er der gode ting i vente. For det første er der nu indkøbt et kraftigt telt på 5 X 8 m. Doneret med 4000 kr. fra Grevefonden og 6000 kr. fra Hasmark-Egense Almene fond. Mange tak til fondene. Vi glæder til at spise vores mad og drikke i ly for vind og vejr, samt invitere venner og andre til åben vinmark arrangementer.

Vi skal have gjort os mere synlige i hvad vi går og laver i foreningen. Kjeld gør et fint arbejde med at lægge op på Facebook. Tak for det og forsæt meget gerne med at gøre os endnu mere synlige.

 

Vi har undersøgt muligheden for at benytte gårdbutikken, som er beliggende i nærheden af vinmarken. Vi har i forbindelse med vinterklipning været nede og besigtige gårdbutikken. Lokalet ud mod vejen er ca. 45 m2 og så er der et toilet. Vil vi i foreningen benytte disse faciliteter? Ved en eventuel lejeaftale må vi benytte køkken og de ting vi kan bruge som er opmagasineret i gårdbutikken. Det er bl.a. borde, stole, porcelæn, vaske m.v. Vi skal selv lave og bekoste indretning af lokale. Oven i en husleje på 10.000 kr. pr. år kommer der udgifter til strøm. Udlejer afholder udvendig vedligeholde af bygning og opsætter nøgleboks. Er det noget der kan blive en gode for os?

Der er fordele og ulemper. Fordelen er at vi kan have det hele samlet et sted i forbindelse med vinmarken. Det kan bruges både til socialt samvær og til vinfremstilling. Det koster et forhøjet medlemsbidrag. Er det det vi vil? Vil vi leje og i så fald fra hvornår?

Stina kommer ind på økonomien i forbindelse med regnskabet. Evt. leje kommer ind under punktet ”kontingentforhøjelse.”

Her vil vi gerne høre hvilke tanker i gør jer.

En stor tak til det gode samarbejde i bestyrelsen og stor tak til alle i Bårdesø Vinlaug som i hver især har bidraget med.

Jeg takker for det forgangne år og ser frem til en god vinsæson.

Formand

Henrik Hjortebjerg