Bårdesø Vinlaug
Foreningens navn er Bårdesø Vinlaug
Foreningens CVR nummer er 36097256
Bårdesø Vinlaugs hjemsted er Nordfyns Kommune
Det er Bårdesø Vinlaugs formål at drive vingård på arealer forpagtet på Rosengårds jorde Bårdesøvej 38, 5450 Otterup, nu ejet af Steen Rasmussen, Strandgårdsvej 10, 5450 Otterup, samt at afholde arrangementer, der har relation til vin og vindyrkning.
Et medlemskab af Bårdesø Vinlaug opnås ved køb af et andelsbevis, hvis pris generalforsamlingen har fastsat. Dette udstedes løbende hen over året. En anpartshaver kan købe flere anpartsbeviser, men vil kun blive opkrævet et årligt kontingent, der forfalder til betaling senest den 1. februar hvert år.
Medlemmer kan tage gæster med til enkelte aktiviteter, hvis bestyrelsen er orienteret på forhånd og har godkendt gæsternes medvirken til aktiviteterne. Såfremt aktiviteterne kræver betaling, så fastsætter bestyrelsen prisen for ikke medlemmer.
Såfremt man er i restance med betaling af kontingent, mister man stemmeretten på generalforsamlingen. Såfremt man er i restance ved uddeling af vinen, bortfalder retten til at modtage vin. Vinen kan kun udleveres ved personlig henvendelse.
Generalforsamlingen fastsætter kontingentets størrelse og andelshaveren forpligter sig til at betale kontingent.
Andelshavere, der ønsker at afhænde deres beviser, kan frit sælge disse.
Medlemmet hæfter kun med den indskudte kapital.
Andelshavere har, i henhold til antallet af deres andele, ret til den producerede vin efter en af bestyrelsen fastsat fordelingsnøgle, afhængig af høstudbyttet.
Såfremt man er i restance ved årets udgang, vil ens anpart automatisk blive annulleret og overgå til Vinlauget, dog efter et forudgående varsel pr. mail jfr. opdateret mailadresse, hvilket er den mailadresse kassereren har i sit kartotek. Herefter er man ikke mere medlem af Vinlauget og besked vil tilgå den pågældende pr. samme opdateret mail umiddelbart efter.
Inden vinen bliver fordelt, har Bestyrelsen bemyndigelse til at tilbageholde, et efter deres eget skøn, antal flasker til sociale aktiviteter i Bårdesø Vinlaug, dog højst 25% af høsten
Bestyrelsen består af 5 medlemmer, der vælges for 2 år ad gangen. Formand og kasserer vælges direkte på generalforsamlingen, dog således at formand og kasserer ikke er på valg samme år. Resten af bestyrelse konstituerer sig selv med næstformand og sekretær.
Vinlauget tegnes af Formanden i forening med Kassereren, eller af Formanden i forening med 2 bestyrelsesmedlemmer, eller af Kassereren i forening med 2 bestyrelsesmedlemmer
Der kan gives ene prokura til at disponere på banken til den til en hver tid siddende kasserer og formand.
Generalforsamlingen er Vinlaugets øverste myndighed.
Ordinær generalforsamling afholdes en gang årligt inden udgangen af April måned. Adgang til generalforsamlingen har alle medlemmer, samt hvem bestyrelsen måtte indbyde.
Generalforsamlingen indkaldes med mindst 4 ugers varsel ved udsendelse af e-mail til foreningens medlemmer indeholdende dagsorden, regnskab og eventuelt indkomne forslag. Indkaldelsen offentliggøres endvidere ved opslag på foreningens hjemmeside.
Alle andelshavere har stemme- og taleret. Hver andelshaver har 1 stemme uanset antal anparter. Der kan kun stemmes ved personligt fremmøde.
Beslutninger træffes ved simpelt stemmeflertal. Dog kræver vedtægtsændringer et flertal på mindst 2/3 af de afgivne stemmer.
Forslag, som ønskes behandlet, skal være indsendt skriftligt til bestyrelsen senest 14 dage før generalforsamlingens afholdelse.
En lovlig indvarslet generalforsamling er beslutningsdygtig uanset de fremmødtes antal.
Dirigenten, der ikke må være medlem af bestyrelsen, vælges af forsamlingen. Dirigenten afgør alle spørgsmål angående behandlings- og afstemningsmåder.
Dagsorden for den ordinære generalforsamling skal mindst omfatte følgende punkter:
Ekstraordinær generalforsamling kan til enhver tid indkaldes af bestyrelsen og skal indkaldes, når mindst en femtedel af Vinlaugets medlemmer skriftligt over for bestyrelsen fremsætter ønske herom med angivelse af det emne, som ønskes behandlet.
Generalforsamlingen skal afholdes senest 6 uger efter begæringens modtagelse. For så vidt angår indkaldelse, mødets ledelse, afstemning m.m. gælder de samme bestemmelser som for den ordinære generalforsamling.
Foreningen Bårdesø Vinlaug opløses når ¾ af anpartshaverne på såvel en ordinær og en efterfølgende ekstraordinær generalforsamling stemmer herfor.
Såfremt der på den ordinære generalforsamling ikke er opnået de nødvendige stemmer for nedlæggelse, men at ¾ af de fremmødte stemmer for, kan der indkaldes til en ekstraordinær generalforamling, hvor der kræves at ¾ af de fremmødte stemmer for nedlæggelse.
Når det er besluttet at opløse Bårdesø Vinlaug, skal bestyrelsen hurtigst mulig realisere Vinlaugets aktiver.
Det indkomne provenu uddeles i forhold til andelshavernes andele.